Ondernemende stad
Opgave van de stad
Hilversum is een aantrekkelijke stad om in te wonen en te werken. De balans tussen wonen, werken en voorzieningen zorgt voor een aantrekkelijk leef- en vestigingsklimaat. Onze bedrijven en organisaties zorgen voor werkgelegenheid en dragen op veel andere manieren bij aan de stad. Bedrijven zorgen voor levendigheid, draagvlak voor winkels, horeca, cultuur en andere voorzieningen. Bedrijven dragen bij aan de ontwikkeling van talent en innovatie en aan vraagstukken zoals energietransitie, duurzame mobiliteit en een inclusieve arbeidsmarkt. Het aantal banen is in de afgelopen jaren gestegen, maar het is niet waarschijnlijk dat deze ontwikkeling zich voortzet. Dat heeft te maken met de gevolgen van de coronacrisis, de druk op de mediasector, maar ook met weinig uitbreidingsruimte voor bedrijven. De coronacrisis stelt een deel van onze bedrijven en organisaties voor grote uitdagingen. Continuering en behoud van werkgelegenheid is voor een aantal bedrijven en organisaties in de sectoren detailhandel, horeca, evenementen en media allesbehalve vanzelfsprekend. Ook veel zzp-ers – sterk vertegenwoordigd in Hilversum – hebben het zwaar. Tegelijkertijd zien we ook de improvisatie- en innovatiekracht van ondernemers terug. |
---|
Ambities
- Economische ontwikkelingActiviteiten Economische ontwikkeling
3.1.1. Economische ontwikkelingen
Het versterken van de Hilversumse en regionale economie door het verbeteren van de samenwerking met en tussen (ondernemers)organisaties, individuele bedrijven en kennisinstellingen. De gemeente initieert, faciliteert en geeft hiervoor met de partners in het Platform Economie uitvoering aan de Agenda Economie & Media. We verbinden maatschappelijke vraagstukken zoals mobiliteit, duurzaamheid en een inclusieve arbeidsmarkt aan economische kansen. We versterken de samenwerking met de Metropoolregio Amsterdam en Regio Utrecht. ROM Utrecht en InvestMRA zijn dé regionale vehikels voor business development, financiering en internationalisering voor Hilversumse bedrijven. We zetten in op versterking van de sectoren media & ict, gezondheid & ict en hebben aandacht voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) en zelfstandigen (zzp). De focus ligt vanwege de crisis op het bijstaan en voortbestaan van een aantal van deze bedrijven in getroffen sectoren.
Activiteiten
●
Versterken van de samenwerking tussen (ondernemers)organisaties en het Stadsfonds via het Platform Economie op basis van de Agenda Economie & Media 2020-2021.
●
Faciliteren van het transformatieproces in de mediaindustrie door het versterken en verbreden van het bedrijvennetwerk en versneld in te zetten op innovatie (zoals de artificial intelligence-content hub).
●
Deelnemen aan de regionale ontwikkelmaatschappijen (ROM’s) in de regio’s Utrecht en Amsterdam.
●
Versterken van de positie van Hilversum in samenwerkingsverbanden die bijdragen aan economische ontwikkeling in algemene zin, waaronder Economic Board Utrecht, Metropoolregio Amsterdam en stedennetwerk G40.
●
Doorontwikkelen van het Smart City open data platform door het uitvoeren van pilots op het vlak van (nieuwe) technologie en data voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
●
Realiseren van de ambities uit de samenwerkingsagenda’s met MBO College en Hogeschool van Amsterdam.
●
Realiseren van de MKB Werkplaats Digitalisering in samenwerking met kennisinstellingen en bedrijven.
- WerklocatiesActiviteiten Werklocaties
3.1.2. Werklocaties
De ruimte voor bedrijven en bedrijvigheid in Hilversum is schaars. Inzet is het behoud, uitbreiding en ontwikkeling van aantrekkelijke werklocaties. We zijn zuinig op kantoorvilla’s en zetten in op het behoud van werklocaties met economisch toekomstperspectief. Dit geldt voor kantoorlocaties en bedrijventerreinen (o.a. Arenapark, Media Park en bedrijventerreinen Zuid West) en voor gemengde gebieden. We voegen functies toe op plekken waar dit bijdraagt aan een levendig en bruisend gebied. Het centrum, stationsgebied en de Gijsbrecht zijn belangrijke (informele) werklocaties voor de stad.
Activiteiten
●
Faciliteren van de doorontwikkeling van het Media Park tot een bruisende mediacampus waar media professionals en studenten samenkomen en bezoekers de Mediastad beleven. In 2021 worden de eerste zichtbare stappen gezet met het verfraaien en verlevendigen van het centrale plein en het verbeteren van de looproutes op het park.
●
Ontwikkelen van het Arenapark richting een levendige werklocatie aan de hand van het profiel ‘work, play, sport’. Dit profiel is in het Masterplan Arenapark 2.0 vastgesteld en wordt uitgewerkt in het stedenbouwkundig plan en het beeldkwaliteitsplan. Ook wordt gestart met het opstellen van het bestemmingsplan.
●
Uitwerken van plannen voor bedrijvigheid binnen het stationsgebied.
●
Ontplooien van de eerste tijdelijke activiteiten van het Mediacultuurplein Kerkbrink, op basis van de uitgevoerde haalbaarheidsstudie.
●
Benutten van de ruimte voor bedrijven op Crailo door het attenderen van bedrijven op de vestigingsmogelijkheden. Dit geldt zowel voor doorgroeiende bedrijven uit de regio Gooi & Vechtstreek als nieuwe bij het profiel passende bedrijven.
●
Benutten van kansen voor (her)ontwikkeling van locaties voor kantoren, (flex)werk en ontmoetingsplekken, met name in en rond het centrum, in het stationsgebied en in postcodegebied 1221. Dit betreft zowel permanente wijzigingen als tijdelijk gebruik, zoals creatieve broedplaatsen.
●
Versterken van professionalisering van ondernemersorganisaties voor gebiedsmanagement voor de werklocaties en winkelgebieden (Arenapark/Laapersveld, Media Park, ZuidWest, Centrum, de Gijsbrecht).
●
Ondersteunen van het initiatief Hub Hilversum, een duurzame logistieke goederenhub. Het initiatief is gestart door ondernemers in de Gijsbrecht van Amstelstraat en het centrum.
- Bedrijfsloket en bedrijfsregelingenActiviteiten Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
3.1.3. Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Het ondersteunen van bestaande en nieuwe bedrijven in hun ambities, gericht op groei van de werkgelegenheid en bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Inzet is een goede dienstverlening aan alle bedrijven (groot, mkb en zzp) in alle sectoren.
Activiteiten
●
Optimaliseren van de online ondernemersdienstverlening door het invoeren van e-dienstverlening. Hiermee worden procedures vereenvoudigd.
●
Inzetten van strategisch accountmanagement om ondernemers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
●
Uitvoeren van de jaarlijkse Monitor Economie Hilversum. Dit biedt inzicht in de ontwikkeling van de economie in Hilversum in het algemeen en voor werklocaties en speerpuntsectoren in het bijzonder.
●
Uitvoeren van een ondernemerspeiling die inzicht geeft in de tevredenheid van ondernemers in Hilversum en aanknopingspunten biedt voor verbetering van de ondernemersdienstverlening. Meer in het algemeen wordt in dit onderzoek de tevredenheid van ondernemers over het vestigingsklimaat in Hilversum gepeild.
- Economische promotieActiviteiten Economische promotie
3.1.4. Economische promotie
We zijn trots op onze stad en positioneren Hilversum als aantrekkelijke plek voor bewoners, bezoekers, bedrijven en (internationaal) talent. Een sterke identiteit verstevigt de economische positie en de aantrekkingskracht van Hilversum. We hebben aandacht voor de verschillende profielen van de deelgebieden. Hilversum Marketing vervult hierin een sleutelpositie.
Activiteiten
●
Ondersteunen van Hilversum Marketing bij het versterken van de positionering van Hilversum voor ondernemers.
●
Het ondersteunen van bij de Mediastad passende evenementen, zoals de Dutch Media Week en Live2000, naast evenementen op het gebied van cultuur en sport.
●
Ondersteunen van samenwerking tussen partijen om organisaties te interesseren voor Hilversum als locatie voor zakelijke evenementen.
●
Inzetten van strategisch accountmanagement voor de profilering van onze stad als aantrekkelijke vestigingslocatie.