Gemeenschappelijke regeling
- Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille, heeft zitting in het algemeen bestuur. De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de omvang van de ingebrachte taken en derhalve naar rato van de financiële bijdrage. In 2021 gaat het stempercentage omhoog van 4,29% naar 4,51%, dit is onder andere omdat de gemeente Weesp na een fusie met Amsterdam zijn taken terug trekt uit de gemeenschappelijke regeling waardoor het aandeel van Hilversum automatisch groeit.
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De Omgevingsdienst (OFGV) verricht een aantal door het rijk verplichte activiteiten en niet verplichte activiteiten voor de gemeente, waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, het toezicht houden en het handhaven allemaal op het gebied van milieu. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Tot slot verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 553.010
€ 608.293
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
De cijfers 2020 en 2021 zijn gebaseerd op de Begroting 2021 van de OFGV. Op basis van de kostprijssystematiek nemen we in 2021 deel voor 4,51 % (2020: 4,29%). In het kader van de nieuwe GR is afgesproken dat de bijdrage als gevolg van meerwerkopdrachten na vaststelling van de GR meetelt in het stemrecht binnen de OFGV. Vooralsnog zijn geen meerwerkopdrachten aan de OFGV verstrekt. De totale begroting van de OFGV in 2021 bedraagt € 14,3 mln (2020 na 1e wijziging € 14,1 mln).
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 919.000
€ 919.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 4.729.669
€ 4.729.669
Toelichting
De cijfers 2020 en 2021 zijn gebaseerd op de begroting 2021 van de OFGV.
Relevante beleidsinformatie
De OFGV moet voldoen aan de kwaliteitscriteria en dat ook verantwoorden. Deze criteria zijn vastgelegd door alle deelnemers in hun Verordening VTH van 2016 en bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH – taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen.
De kwaliteitscriteria hebben onder andere betrekking op de robuustheid van de organisatie, de professionaliteit van de medewerkers en de kwaliteit van de uit te voeren taken. Uitvoering hiervan blijft onder de aandacht van Hilversum en de andere deelnemers. De OFGV heeft een instrument ontwikkeld om dit te monitoren.Risico's
In de begroting 2021 noemt de OFGV o.a. de volgende risico's: implementatie van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, opbrengsten van het kenniscentrum, eisen aan de taakuitvoering en ziekteverzuim.
Programma
1. Wonen en leven
Website
- Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 7 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen is dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 8.295.379
€ 8.565.915
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 81.000 voordeel voor mutaties reserves
€ 20.000 nadeel voor mutatie reserves
Toelichting
Het totaal van de exploitatie 2021 bedraagt € 27.930.339 (2020: € 27.258.109)
Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum circa 39% (2020: 39%) van de kosten. Voor 2021 bestaat dit uit de volgende bedragen:
-Algemene bijdrage € 8.055.635 (2020: € 7.781.170).
-Bijdrage Bevolkingszorg € 130.823 (2020: € 128.218).
-Bijdrage Huisvesting € 379.457 (2020: € 385.864).Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.454.891
€ 1.434.891
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 13.357.451
€ 12.759.070
Toelichting
Cijfers 2020 en 2021 zijn gebaseerd op de Programmabegroting 2021 van de Veiligheidsregio.
Relevante beleidsinformatie
De Wet veiligheidsregio’s verdeelt het Nederlandse grondgebied in regio’s en verplicht elke regio een gemeenschappelijke regeling te treffen waarbij een openbaar lichaam wordt ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr).
Aansluiten op maatschappelijke veranderingen
De veiligheidsregio staat midden in een veranderende samenleving. Dat betekent dat zij rekening gaan houden met ontwikkelingen als klimaat, duurzaamheid en het hervormen van de positie voor ambtenaren en vrijwilligers. Hoe ziet de toekomst van de brandweerzorg eruit? In bredere zin moet de veiligheidsregio ook rekening houden met nieuwe typen bedreigingen, zoals dit jaar ook blijkt met de bestrijding van het coronavirus.Verbinden met externe partijen
De veiligheidsregio zoekt steeds meer de samenwerking op met externe partijen. Naast gemeenten en inwoners moet hierbij ook gedacht worden aan zorginstellingen, waterschappen, scholen en Rijkswaterstaat.Samenwerken met Flevoland en Utrecht
Al in 2015 werd geconstateerd dat de schaal van de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek te klein is om te kunnen blijven voldoen aan de wettelijke eisen. De inzet op een verdergaande samenwerking met veiligheidsregio Flevoland gaat helpen om de kwaliteit van veiligheidsproducten op orde te houden en continuïteit te borgen.De veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek richt zich op meer functionele samenwerking met Flevoland en Utrecht. In de toekomst is een bestuurlijke fusie met de veiligheidsregio een beoogd doel. Ondertussen werkt de veiligheidsregio in de komende jaren aan de (toekomstbestendige) gemeenschappelijke meldkamer en crisisorganisatie voor Midden Nederland en een gezamenlijk kennis- en oefencentrum. Dit is wel bekend als project ‘drieslag’.
Integraal adviseren op risicobeheersing
In 2021 geeft de veiligheidsregio prioriteit aan de omgevingswet en de communicatie over risico’s in de omgeving. De focus van de hulpdiensten verbreedt zich van het verlenen van hulp bij een incident naar het voorkomen dat een incident zich voordoet.Integrale sturing en uitvoering
Intern gaat de veiligheidsregio werken aan het verbeteren van de aansturing en uitvoering van werkzaamheden. Sleutelbegrippen hierin zijn informatiegestuurd werken, kolomoverstijgend en kwaliteitzorg.Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum voor zo’n 39 % aansprakelijk. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk.
In de programmabegroting 2021 noemt de Veiligheidsregio als grootste risico's:
taakdifferentiatie brandweerpersoneel: De Tweede kamerleden Kuiken en Laan-Geselschap hebben in hun motie van 22 november 2018 aan de regering verzocht om in het kader van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) tot een uitzonderingspositie te komen voor de brandweervrijwilligers. De minister van BZK heeft inmiddels de Wnra voor het personeel van de Veiligheidsregio’s tijdelijk uitgesteld. Inwerkingtreding van de WNRA voor de Veiligheidsregio’s kan pas na Koninklijk Besluit. In het komende vervolgtraject zal gekeken worden naar welke structurele oplossing passend is en recht doet aan de positie van brandweervrijwilligers, waarbij opgemerkt dient te worden dat een uitzondering op de Wnra de strijdigheid van de rechtspositie met Europese en internationale regelgeving en jurisprudentie van het Europese hof niet opheft. Inmiddels is er een voorlopig besluit genomen in december 2019 in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroeps en vrijwilligers nader uit te werken. Het gaat dan om een dergelijke differentie dat er objectief gesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en beroeps. Te denken valt aan differentiatie in zwaarte van de opleiding, het uitvoeren van specialismen, belasting in tijd en beschikbaarheid etc. In mei 2020 komt de taakdifferentiatie wederom op de agenda van het veiligheidsberaad en de Minister van V&J. Als Veiligheidsregio hebben we geen invloed op het vervolgtraject wat gelopen wordt met de betrokken partijen (werkgevers, werknemers en het ministerie van V&J). Het financiële risico is voor het gehele land fors, maar met name voor de Veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. De hoogte van de financiële impact zal in 2020 duidelijk moeten worden na analyse van de effecten van taakdifferentiatie. Het risico dat door brandweer Nederland is berekend komt neer op € 80 mln., kortom €4,71 per inwoner van Nederland. Voor onze regio komt dat neer op 1.1 mln.
overdracht rijksmaterieel: De aanschaf van het Rijksmaterieel is tot op heden gefinancierd door het rijk. Het ministerie van Veiligheid en Justitie wil het Rijksmaterieel dat door BIZA is verstrekt, overdragen aan de veiligheidsregio’s zonder hierbij budget over te dragen voor de toekomstige vervanging van dit materieel. Indien de veiligheidsregio’s zelf de vervangingen moeten financieren leidt dit tot een financieel risico.De veiligheidsregio’s zijn gezamenlijk in onderhandeling met het ministerie van Veiligheid en Justitie om goede afspraken te maken over de overdracht. De financiële gevolgen zijn deels te kwantificeren. Voor de vervanging van het materieel wordt een investering voorzien van rond de € 1 mln. De gebruikswijze waarop dit geregeld wordt – gezamenlijk met andere veiligheidsregio’s of regionaal of lokaal – is nog niet helder. De kans dat veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek dit alleen moet dragen (kapitaallasten) wordt geschat op 50% van de kapitaallasten ad € 300.000.
verhogen AOW leeftijd: Het huidige FLO overgangsrecht voorziet een in AOW-leeftijd van 67 jaar, indien er wordt besloten om de AOW-leeftijd verder te verhogen dan moeten partijen weer om tafel en is de kans groot dat het voor de veiligheidsregio nadelige financiële gevolgen heeft, de hoogte hiervan is op dit moment niet in te schatten. De Veiligheidsregio heeft hier geen directe invloed op anders dan vertegenwoordiging door de portefeuillehouder P&O in de Brandweerkamer.Onze inschatting is dat dit risico zich na 2021 kan voordoen. Maximale risico op dit moment ingeschat € 280.000 met een kans van 49%
wet data lekken: Vanuit de nieuwe Wet Datalekken zijn organisaties waar een ‘lek’ zich voordoet verplicht dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het gaat om een datalek waarbij gevoelige informatie op ‘straat’ kan komen te liggen. Deze melding moet binnen 72 uur worden gedaan. Doet men dit niet dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen van maximaal € 900.000. Binnen de veiligheidsregio zijn we bezig om bewustwording aangaande deze wet te vergroten. Ook zijn we op informatisering en automatiseringsgebied bezig om onze ICT omgeving hierop aan te passen. Er wordt gewerkt aan beleid aangaande dit punt door bijvoorbeeld meldingsprocedures etc. Ondanks alle maatregelen is het niet ondenkbaar dat er een ‘lek’ kan ontstaan. Indien dit zich voordoet, zullen we dit conform de vereisten melden. Het kan echter voorkomen dat er onbewust is gelekt. Bij onbewust lekken is de termijn van 72 uur uiterst kort. Bij een te late aangifte kan er een boete worden opgelegd. Deze kans schatten wij in op 15%. Derhalve is het financiële risico € 135.000.
openbaar meldsysteem: Diverse ontwikkelingen maken op termijn een andere inrichting van het OMS-stelsel noodzakelijk, mede gezien de samenvoegingen van regionale meldkamers naar tien meldkamergebieden. Het toekomstbestendig herinrichten van het OMS-systeem dient fasegewijs binnen de kaders van wet- en regelgeving plaats te vinden middels een zorgvuldige transitie. Veiligheid en continuïteit wat betreft de uitvoering van de kerntaken dient steeds zo goed mogelijk gewaarborgd te worden waarbij ook gelet moet worden op het voorkomen van nodeloze alarmeringen en onnodig uitrukken van de brandweer. Binnen de veiligheidsregio zijn we de toekomst van het openbaar meldsysteem aan het verkennen. De bestaande contracten moeten worden herbezien of ze standhouden in de toekomst. Dat de baten en lasten van het openbaar meldsysteem komen te vervallen, schatten we vooralsnog in op 75%. Het financiële risico voor ons als veiligheidsregio, met een bate van € 380.000, komt dan neer op € 285.000.
Programma
4. Bestuur
Website
- Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Op 21 maart 2018 is een nieuwe gemeenschappelijk regeling in werking getreden. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 14% van de stemmen heeft. Een andere bepaling in de nieuwe gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat Pieter Broertjes voorzitter is. Als lid namens Hilversum zal een wethouder plaatsnemen in het algemeen bestuur. Wethouder Voorink is benoemd door de gemeenteraad in deze functie. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die ook hen aangaan. Ook zij hebben een gelijke stem, wat het aandeel van Hilversum op 13% brengt.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de nieuwe gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt ge(her)formuleert: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 37,7 mln
€ 39,8 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 886.000 nadeel vóór mutatie bestemmingsreserves
€ 934.000 nadeel vóór mutatie bestemmingsreserves
Toelichting
Cijfers 2021 respectievelijk 2020 zijn gebaseerd op begroting 2021 respectievelijk begroting 2020. De bijdrage 2021 bestaat uit een bedrag van € 15,8 mln (2020: € 15,4 mln) aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 24,0 mln (2020: € 22,3 mln) aan middelen, die Hilversum als centrumgemeente ontvangt. Van de € 15,8 mln (2020: € 15,4 mln) gemeentelijke bijdrage is € 8,9 mln (2020: € 8,5 mln) voor de GAD. De begroting van de regio GV bedraagt circa € 87,7 mln (2020: € 84,4 mln vóór begrotingswijzigingen).
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 9.894.000
€ 8.960.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 44.760.000
€ 51.793.000
Toelichting
Cijfers eigen en vreemd vermogen zijn gebaseerd op begroting 2021.
Relevante beleidsinformatie
De gemeenschappelijke regeling heeft een openbaar lichaam ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De opheffing van de regeling en de ontbinding van het openbaar lichaam is geregeld in artikel 41 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek. Hierin is bepaald dat bij opheffing een liquidatieplan vastgesteld wordt door het algemeen bestuur waarbij afspraken worden gemaakt over de vereffening van het vermogen. De verdeelsleutel van deze vereffening is gelijk aan de verdeelsleutel die is bepaald bij het aangaan van de diverse verplichtingen. In beginsel is dat op basis van het inwonersaantal. Deze zelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. Dat betekent dat in geval van schulden bij opheffing of tekorten bij de jaarrekening de gemeente Hilversum hiervoor voor ongeveer 35 % aansprakelijk is. De solvabiliteitsratio en het weerstandsvermogen van de Regio is echter nog voldoende, dus de kans hierop is klein.
In 2020 behandelen de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 1 juli 2020). Het is de bedoeling dat een nieuwe gemeenschappelijke regeling in werking treedt per 1 november 2020.Risico's
De Regio Gooi en Vechtstreek geeft in de begroting 2021 de volgende risico's. Tegenover het risicoprofiel van bijna € 1,3 mln staat een weerstandscapaciteit van ruim € 1,5 mln. De daaruit voortvloeiende ratio bedraagt met 1,2 (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV de ontwikkeling van de loonkosten en de arbeidsgerelateerde kosten samen ruim € 360.000, en diverse risico's bij de GAD € 540.000.
Programma
4. Bestuur
Website
- Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Wolthers in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de eind 2017 gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep 2017 worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
-het aandeel in het eigen vermogen;
-eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
-de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 10 jaar vastgestelde aandeel 31,10 % (vastgesteld door AB Tomin 25 juni 2020).Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Gooise Meren, Eemnes, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 6.707.408
€ 6.497.683
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 987.000 verlies
€ 781.000 verlies
Toelichting
Het financieel belang is de jaarlijkse rijksbijdrage Wsw die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. De genoemde bedragen 2020 en 2021 zijn gebaseerd op de meicirculaire 2020.
Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkings-overeenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk boekjaar minimaal € 0. In 2021 bedraagt het negatief resultaat Schap € 781.000 (2020: € 987.000) , en de garantietoekenning BV € 781.000 (2020: € 987.000).
De totale begroting 2021 Tomin Schap bedraagt € 26,2 mln (2020: € 27,5 mln).
Cijfers 2020 en 2021 financieel resultaat zijn o.b.v. begroting 2021 Tomin Schap.
Voor de jaren 2020 en 2021 wordt geen dividend verwacht.
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.906.000
€ 1.906.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 12.037.000
€ 11.937.000
Toelichting
Cijfers 2020 en 2021 zijn o.b.v. begroting 2021 Tomin Schap.
Relevante beleidsinformatie
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW).
In 2015 (invoering Participatiewet) werd de toegang tot de Wsw afgesloten. Sindsdien neemt het zittend Wsw-bestand en dus ook de rijkssubsidie Wsw jaarlijks af. Uitvoering van de Wsw voor het zittend bestand is sindsdien duurder (door het ontbreken van schaalvoordelen) en inefficiënter (door verlies expertise in afbouwende SW-bedrijven). In 2015 besloten de gemeenten in het Werkvoorzieningsschap daarom om Tomingroep ook in te zetten als arbeidsontwikkelinstrument, naast haar primaire taak als uitvoerder van de SW. Dit bleek door uiteenlopend beleid van de deelnemende gemeenten niet eenvoudig en is daarom sinds 2017 teruggedraaid naar vrijwillige inkoop.
In 2017 werd de strategie van Tomingroep aangepast van arbeidsontwikkelbedrijf naar inclusieve werkgever die werk-gelegenheid biedt voor mensen met een afstand tot de arbeids-markt. Tomin kreeg daarom de opdracht zoveel mogelijk P-wetters te plaatsen in de verwachting dat hiermee de teruglopende rijkssubsidie Wsw gecompenseerd zou kunnen worden en er tegelijkertijd werkgelegenheid gecreëerd zou worden voor P-wetters. Daarnaast werd de governancestructuur aangepast (gewijzigde Gr) en werd onderzoek gedaan naar mogelijkheden tot quasi-inbesteding.
In 2018 werd het bedrijfsplan aangepast. Kerntaak bleef goede uitvoering SW door compensatie teruglopende rijkssubsidie Wsw door instroom P-wetters in renderende bedrijfsonderdelen en daarnaast groei van het bedrijf.
In juni 2019 werd besloten om eventueel dividend niet meer uit te keren aan de deelnemende gemeenten maar in te zetten voor nieuwe werkgelegenheidsprojecten (het Werkvoorzieningsschap is daar volgens de statuten toe bevoegd). Over boekjaar 2018 zou het in 2019 aan Hilversum uit te keren dividend afgerond € 76.000 hebben bedragen. Vanaf 2019 is er geen dividend gerealiseerd.
Medio 2019 heeft het bestuur van het Schap een nieuwe interim-directeur aangesteld, vanwege een verschil van inzicht met de oud-directeur over de wijze waarop de strategie diende te worden geïmplementeerd.
In de loop van de zomer van 2019 bleek dat Tomingroep BV (100% dochter van het Werkvoorzieningsschap) voor het eerst in ten minste 25 jaar het jaar zou gaan afsluiten met een tekort van rond de € 2,3 mln. De oorzaak lag in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallers in de omzet en veel extra inhuur van uitzendkrachten.
Het geformuleerde beleid in de strategienota (gebaseerd op groei leidde tot het aannemen van extra werk waarvoor op dat moment nog onvoldoende medewerkers beschikbaar waren. Daardoor moesten duurdere inhuurkrachten ingezet worden. Daarnaast werd ook duidelijk dat het werken met mensen uit de Participatiewet meer kosten met zich meebrengt dan het werken met SW-medewerkers, zonder dat daar een passende vergoeding tegenover stond.
In 2020 is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf dat toegerust is op de toekomst en waarbij de huidige bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) wordt herzien.
Risico's
De gemeenten sluizen de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De huidige strategienota gaat uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. Groot voordeel is dat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer heeft, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het schap en de BV bedraagt ruim € 20 mln. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
Vennootschap of Coöperatie
- BNG Bank N.V.
Vennootschap of Coöperatie
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 153.593
€ 300.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2020 uitgekeerde dividend bedraagt € 153.593 (raming € 300.000) en betreft de dividenduitkering van de BNG over 2019. Voor 2021 is een te ontvangen dividend over 2020 van € 300.000 begroot. Een prognose van de financiële resultaten over 2020 en 2021 geeft de bank niet vrij. De BNG Bank emitteert leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). Het laatst bekende resultaat is de nettowinst na belastingen over 2019; deze was € 163 miljoen.
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
De verwachte eindstanden 2020 en 2021 van het eigen en vreemd vermogen geeft de BNG niet vrij om dezelfde redenen als de prognose van de financiële resultaten niet wordt vrij gegeven. De laatst bekende stand van het eigen dan wel vreemd vermogen is de stand per 31-12-2019 bedroeg € 4,8 mld respectievelijk € 144,8 mld.
Relevante beleidsinformatie
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2020. De lage langlopende rente zal een drukkend effect hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 0
€ 0
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 20,8 mln
€ 24,9 mln
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1,-/aandeel). Het resultaat over 2019 bedraagt € 11,1 mln. Het te verwachten dividend over 2019 (uit te betalen in 2020) bedraagt € 0 per aandeel.
De te verwachten resultaten over 2020 en 2021 zijn gebaseerd op de financiële projectie 2020-2022 zoals die is geagendeerd op de AVA van november 2019. Het te verwachten dividend over 2020 (uit te betalen in 2021) bedraagt € 0 per aandeel.Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 545,7 mln
€ 580,6 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1.378,7 mln
€ 1.445,0 mln
Toelichting
Bovenstaande prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2020 en 31-12-2021 is gebaseerd op de financiële projectie 2020-2022 zoals die is geagendeerd op de AVA van november 2019.
Relevante beleidsinformatie
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uit aan aandeelhouders.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 17 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alkmaar, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Deventer, Gorinchem, Gouda, Hoogeveen, IJsselstein, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
1. De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
2. Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 1.268.367
€ 1.320.495
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 191.000 verlies
€ 0
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is op basis van afgenomen producten. Cijfers 2020 komen uit de prognose 2020 en cijfers 2021 komen uit de Begroting 2021 (vastgesteld in ALV van 1 juli 2020). Voor 2020 wordt een negatief begrotingssaldo van € 191.000 verwacht. De totale exploitatie van de Coöperatie is voor 2020 begroot op 11,4 mln.
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
De Coöperatie neemt in de begroting geen balansstanden op. De laatst bekende standen komen uit de jaarrekening 2019. Het EV per 31-12-2019 bedroeg € 1.843.714 (na het verlies van 2019 € 743.962). De stand VV per 31-12-2019 € 2.210.925.
Relevante beleidsinformatie
Vanaf 2021 wordt een sluitende exploitatie verwacht door de toetreding van nieuwe leden (gesprekken met potentiële leden zijn gaande) en door een grotere afname van producten door bestaande leden.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
- Coöperatie Productief Leren
Coöperatie Productief Leren
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum is mede- oprichter en lid van de coöperatieve vereniging Productief Leren. Statutair zijn er altijd twee wethouders lid van het bestuur, die samen 25% van de stemmen hebben. De wethouder onderwijs van Hilversum is voorzitter van het bestuur. De regiowethouder onderwijs vertegenwoordigt de gemeenten in regio Gooi en Vechtstreek.
Partners
ROC van Amsterdam (MBO college Hilversum) 50% , Qinas (namens Voortgezet Onderwijs) 25%, en gemeenten in de Regio Gooi- en Vechtstreek 25%.
Doel en openbaar belang
De coöperatie heeft tot doel het bieden van een geïntegreerde onderwijsvoorziening aan leerlingen die hun school vroegtijdig verlaten of dreigen te verlaten, door het in stand houden en verder ontwikkelen van het project "Productief Leren" in de regio Gooi- en Vechtstreek. De activiteiten zijn gericht op het voeren van de regie over onderwijs en zorg waardoor met de leerling wordt gewerkt naar een startkwalificatie en/of toegang tot de arbeidsmarkt.
De coöperatie heeft verder tot doel de stad tot school te maken door ondernemers in de regio te betrekken opdat praktijkstages een prominente plaats hebben in het onderwijsprogramma. De coöperatie kan ook de maatschappelijke belangen van haar leden behartigen, zowel maatschappelijke, immateriële als ideële belangen.2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 110.000 vanuit VSV (via Regio Gooi en Vechtstreek) + € 25.000 zorgkosten buiten school
€ 85.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
nog niet bekend
nog niet bekend
Toelichting
Op dit moment (13 juli 2020) is nog geen begroting 2021 ontvangen. Afgaande op vorig jaar is de verwachting dat de begroting 2021 in december wordt vastgesteld. Het ROC van Amsterdam voert de financiële administratie van de coöperatie Productief Leren. De totale begroting 2020 van Productief Leren bedraagt circa € 0,8 mln. De Regio Gooi en Vechtstreek draagt circa € 110.000 per jaar bij vanuit de centrummiddelen VSV (Voortijdig School Verlaten) die de gemeente Hilversum jaarlijks overdraagt aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Daarnaast betalen de gemeenten (naar inwoneraantal) een bedrag: totaal bijna € 60.000 (Hilversum betaalt circa € 25.000).
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
nog niet bekend
nog niet bekend
Toelichting
Op dit moment (13 juli 2020) is nog geen begroting 2021 ontvangen. De begroting 2020 bevat geen balansgegevens.
Relevante beleidsinformatie
Sinds 17 mei 2017 is Productief Leren een coöperatie waardoor voor deze Plusvoorziening het eigenaarschap is belegd bij de gemeentes in Gooi en Vechtstreek, het ROCvA en Qinas. De situatie verandert als de coöperatie zelf contracten gaat sluiten en verplichtingen aangaat. Dat is op dit moment nog niet het geval.
Productief Leren geldt op grond van de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2017 als een zogeheten "verplichte Plusvoorziening". Als Productief Leren om welke reden dan ook niet blijft bestaan zullen we deze voorziening anders moeten vormgeven. Vanaf het jaar 2018 zullen ook de resultaten structureel per schooljaar in kaart worden gebracht. De algemene benchmark is dat de kosten per leerling steeds beduidend lager liggen dan de kosten van een vergelijkbare leerling. Daarnaast stromen sommige leerlingen ook nog met een diploma uit, wat de voorziening uniek maakt en het rendement ook in die zin kan worden vastgesteld.
In 2019 stond het verbeteren van de doorstroom van niveau 1 naar 2 centraal. Door het aanbieden van een breder niveau 1 met meerdere uitstroomrichtingen (nu alleen Handel) wil PL de doorstroom naar niveau 2 versoepelen. Dit betekent dat PL bezig is met het ontwikkelen van een nieuw leerconcept voor niveau 1. Dit concept gaat uit van verschillende studentprofielen waarop het onderwijs en begeleiding zo goed mogelijk aansluiten.Risico's
De coöperatie is een platform om gezamenlijk de aanpak van (dreigende) schooluitval vanuit een voorziening aan te pakken, waarbij de leerling in staat wordt gesteld een startkwalificatie te behalen. Het financieel risico is beperkt. De coöperatie is in principe een "lege" coöperatie. Alle lange termijn verplichtingen (>1 jaar), liggen bij het MBO College en het VO. Dit betreft verplichtingen met betrekking tot personeel, activa en huur. Personeel is niet in dienst bij de coöperatie, maar wordt door het VO en MBO gedetacheerd of ingehuurd. Ook gaat de coöperatie geen huurcontracten aan voor de benodigde ruimte. De ruimte wordt door het MBO gehuurd. De activa zijn eigendom van het MBO College en worden tegen afschrijvingslasten beschikbaar gesteld.
Programma
2. Zorg
Website
- GEM Crailo BV
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering (van aandeelhouders). De wethouders Ruimtelijke Ordering (i.g.v. Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren
Doel en openbaar belang
De Vennootschap heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
Zie toelichting
Zie toelichting
Toelichting
Op 25 maart 2020 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie (GREX) inclusief risicoanalyse als onderdeel van het jaarplan 2020 van GEM Crailo BV vastgesteld. Afgesproken is dat in het najaar 2020 een nieuwe GREX komt waarin de effecten als gevolg van de Covid-19 crises zo goed mogelijk worden meegenomen. In oktober 2020 zal er een nieuwe gezamenlijke bijeenkomst met de drie gemeenteraden worden gepland, waarin een aangepaste grondexploitatie, dan wel een aantal scenario’s ten aanzien van de huidige grondexploitatie, aan de Raad wordt gepresenteerd.
De omvang van de Intergemeentelijke grondexploitatie bedraagt circa € 82 miljoen waarbij de geprognotiseerde winst van de grondexploitatie op eindwaarde per 31 december 2029 € 3,5 miljoen bedraagt (contante waarde per 1 januari 2020: € 2,8 miljoen).Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd zal worden.
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.000
€ 1.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Zie toelichting
Zie toelichting
Toelichting
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aandeel van Hilversum daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 miljoen, waarvan de maximale opnamelimiet tot 1 juli 2020 is vastgesteld op € 10 mln. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%).
Relevante beleidsinformatie
Richtinggevend is het Ambitiedocument, dat door de gemeenteraden van de drie gemeenten is vastgesteld op 18 december 2017. Ten behoeve van de gebiedsontwikkeling hebben de gemeenteraden van de drie deelnemende gemeenten eveneens op 18 december 2017 de intergemeentelijke grondexploitatie vastgesteld, die op 21 december 2017 is ondertekend. Op 19 december 2017 hebben de colleges van B&W van de drie deelnemende gemeenten de samenwerkingsovereenkomst vastgesteld, waartoe GEM Crailo BV is toegetreden op basis van de op 17 juli 2018 door de colleges van B&W van de drie deelnemende gemeenten vastgestelde akte van toetreding. In 2020 bevindt GEM Crailo BV zich in de fase van planvorming met als doel een vastgesteld bestemmingsplan eind 2020. Op 4 maart 2020 zijn de uitgangspunten voor het Stedenbouwkundig- en landschapsplan door de verschillende raden vastgesteld.
Risico's
Op 25 maart 2020 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarplan 2020 van GEM Crailo BV vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing is dit uitvoerig beschreven. De effecten van de Covid-19 crises zal in het najaar 2020 in een nieuwe versie van de GREX inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse zo goed mogelijk worden meegenomen.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Stichtingen of verenigingen
- Stichting Gooisch Natuurreservaat
Stichtingen of verenigingen
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 20 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De participanten van het GNR zijn de gemeenten Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren en Naarden en de provincie Noord-Holland.
Doel en openbaar belang
- De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
- aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
€ 826.690
€ 848.660
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 62.338 verlies vóór mutaties reserves
€ 62.338 verlies vóór mutaties reserves
Toelichting
De netto bijdrage (gedefinieerd als bruto bijdrage -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling) bedraagt in 2021 € 848.660 (2020: € 826.690). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2021 € 917.260 (2020: € 895.230). Deze bruto bijdrage is opgebouwd uit een bedrag van € 887.530 (2020: € 866.130) en rijwielpaden € 29.730 (2020: € 29.100). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontvangt over 2021 € 68.600 (2020: € 68.540) uit exploitatie en projecten.
De begroting 2021 van het GNR bedraagt circa € 7,5 mln (2020: € 6,4 mln). In de begroting 2021 is rekening gehouden met een loonstijging van 2,6% en een prijsstijging van 1,8%.
Bovenstaande bedragen voor 2020 en 2021 zijn op basis van de begroting 2020 en 2021.Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.535.600
€ 1.473.300
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 955.600
€ 945.600
Toelichting
De bedragen voor het eigen en vreemd vermogen zijn op basis van de begroting 2021.
Relevante beleidsinformatie
Een relevante ontwikkeling is de lopende verkenning om tot een nieuwe wijze van samenwerking te komen tussen de huidige participanten in het GNR. Achtergrond is de wens van de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland om als participant uit het GNR te treden. De verkenning betreft een nieuwe samenwerkingsvorm, die bestaat uit een Gooise natuuragenda en een uittredingsovereenkomst inclusief afkoopregeling.
Risico's
In de begroting 2021 noemt de Stichting GNR de volgende risico's:
Personeel
De stichting is eigen-risicodrager ’ voor WW-uitkeringslasten en (langdurig) ziekteverzuim. Bij een aantal (langdurige) ziektegevallen tegelijk bestaat het risico dat werkzaamheden niet meer uitgevoerd worden of, moeten worden uitbesteed.Projecten
De projectuitvoering kent een aantal risico’s, te weten:
1. Stel dat de de Nationale Postcode Loterij in de toekomst besluit om het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant aan te merken,, dan zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
2. Eventuele overschrijdingen van kostenramingen bij projectuitvoering komen voor risico en rekening van de stichting. Voor de afdekking van dit risico houdt GNR een bestemmingsreserve aan.Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer
Tijdens de subsidieperiode 2017-2022 ontvangt de stichting GNR jaarlijks een bedrag van circa € 485.000 en legt hierover verantwoording af.. Wanneer de stichting onvoldoende voldoet aan de subsidieverplichtingen SNL, , kan de subsidieverstrekker een deel van de subsidie terugvorderen.BTW Compensatiefonds
De participanten mogen de door de stichting GNR betaalde omzetbelasting verrekenen, maar of dat ook lange tijd zo blijft is niet zeker. Dit is een mogelijk risico voor de participanten en daarmee indirect ook voor de stichting.Programma
1. Wonen en leven
Website
- Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen. Verder bestaat de Raad van Toezicht uit een lid met bedrijfsvoeringskennis en een lid met funeraire kennis. Het bestuur van de stichting legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht van de stichting. Daarmee wil de gemeente de kwaliteit van dienstverlening in het crematorium en op de begraafplaatsen aan haar burgers waarborgen en toezicht houden op de bedrijfsvoering van de stichting. De Raad van Toezicht geeft bovendien gevraagd en ongevraagd advies over de ontwikkeling van het crematorium en de begraafplaatsen in Hilversum. De stichting laat jaarlijks haar begroting en jaarrekening goedkeuren door het college.
Partners
Niet van toepassing
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De stichting heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren. De stichting is verantwoordelijk voor de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden en de volledige bedrijfsvoering en financiën waarbij het voorzien in de behoefte aan begraven op minimaal gelijk kwaliteitsniveau tegen betaalbare tarieven als primaire doelstelling geldt.
2020
2021
Financiële belang van de gemeente
zie toelichting
zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 58.532 verlies
€ 137.713 winst
Toelichting
De cijfers 2020 en 2021 komen uit de begin 2020 door de USH geactualiseerde meerjarenbegroting 2020-2024. Er bestaan enkele privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en USH, vastgelegd in overeenkomsten die betrekking hebben op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. In 2016 heeft de financiële overdracht door de gemeente aan de Stichting plaatsgevonden. De stichting is daarna volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Stand per 31-12-2020
Stand per 31-12-2021
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 568.899 negatief
€ 431.186 negatief
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet beschikbaar
niet beschikbaar
Toelichting
De prognose van het eigen vermogen per 31-12-2020 is € 568.899 negatief en per 31-12-2021 € 431.186 negatief. Het geprognotiseerde vreemd vermogen per 31-12-2020 en 31-12-2021 is niet beschikbaar.
Het vreemd vermogen per 31-12-2019 (€ 2,1 mln) bestond uit de onderhoudsvoorziening (€ 1,83 mln) en kortlopende schulden (€ 0,27 mln); er waren geen langlopende schulden.Relevante beleidsinformatie
In 2019 is door de USH een businesscase opgesteld voor het in gebruik nemen van het gebouw aan de Bosdrift begraafplaats. Dit heeft geleid tot een voorstel aan de raad om een budgettair neutraal investeringskrediet ter beschikking te stellen waarbij de kosten worden opgenomen in een geactualiseerde gebruikersvergoeding. In de raad van 3 maart 2020 is unaniem besloten tot het ter beschikking stellen van een investeringskrediet voor verbouwing van de Bosdrift. De verwachte oplevering is in het eerste kwartaal van 2021.
Risico's
Ondanks de positieve meerjarencijfers bij de stichting kunnen onvoorziene tegenvallende exploitatieresultaten van de Stichting een risico vormen voor de gemeente. Het risico voor de gemeente bestaat er uit dat gemeente het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de beheersstichting moet versterken. Door de maatregelen wegens Covid-19 (Coronavirus) vanaf 15 maart 2020 is de omzet per uitvaart lager geweest dan normaal het geval is (o.a. wegvallen van catering). Tijdelijk waren er wel iets meer uitvaarten. Nog steeds gelden er beperkingen.
Programma
1. Wonen en leven
Website