Veilige stad
Opgave van de stad
We werken aan een leefbare en veilige stad met betrokken inwoners. Een veilig Hilversum is ook een voorwaarde voor een levendig Hilversum. Deze opgave wordt steeds complexer. Dit vraagt een integrale aanpak met betrekking tot criminaliteit, overlast en onveilige situaties. Hiervoor zetten we in op preventie, signalering, interventie en handhaving. We sturen aan op voldoende capaciteit binnen de organisatie en op een goede samenwerking met de veiligheidspartners. Hierbij hebben we oog voor de kostenbeheersing van de Veiligheidsregio. De Coronacrisis heeft meer inzet gevraagd op gebied van preventie en handhaving, mogelijk is deze inzet ook nodig in 2021. |
---|
Ambities
- Crisisbeheersing en brandweerActiviteiten Crisisbeheersing en brandweer
4.1.2. Crisisbeheersing en de veiligheidsregio
We zetten in op een afname van incidenten: branden, schade en slachtoffers. We vergroten het bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven. De Veiligheidsregio levert een snelle en goede (geneeskundige) hulpverlening en brandweerzorg bij incidenten, rampen en crises conform de wettelijke taken. De gemeente draagt daaraan bij door een professionele organisatie voor gemeentelijke crisisbeheersing.
Activiteiten
●
Sturen op de prestaties van de verbonden partij Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Uitvoeren van de intergemeentelijke samenwerking op het vlak van crisisbeheersing en bijdragen aan de opgave toekomst Bevolkingszorg.
●
Bijdragen leveren aan de opgaven van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voor de gemeenschappelijke meldkamer Midden Nederland, het interregionaal coördinatiecentrum Midden Nederland en de verdere ontwikkeling van de interregionale crisisorganisatie in samenwerking met Veiligheidsregio’s Flevoland en Utrecht.
●
Professionaliseren van de crisisorganisatie en Bevolkingszorg voor de eigen gemeente.
●
Intensiveren van de inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies over brandpreventie aan inwoners en bedrijven in samenwerking met de Veiligheidsregio.
●
Inspecteren en verbeteren van de fysieke veiligheid van onder andere portiekflats in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.
●
Inzetten van risicocommunicatie om de zelfredzaamheid van kwetsbare doelgroepen te verhogen in samenwerking met de Veiligheidsregio en andere gemeenten.
- Openbare orde en veiligheidActiviteiten Openbare orde en veiligheid
4.1.1. Openbare orde en veiligheid
We werken aan een leefbare en veilige stad. We zijn zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar. Wij zetten in op een verbeterd veiligheidsgevoel door middel van preventie, het aanpakken van problemen en waar nodig treden we handhavend op. De gemeente werkt hiervoor intensief samen met politie, brandweer, Versa, woningcorporaties en vele andere partners. We weten wat er speelt en kunnen hierop anticiperen. We handelen samenlevingsgericht en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.
Activiteiten
●
Uitvoeren van het integraal veiligheidsplan.
●
Intensiveren van de aanpak ondermijning (drugscriminaliteit, mensenhandel, witwassen, illegale prostitutie), door het vormgeven aan een nieuw team en uitbreiding van het beleid Wet Bibob.
●
Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast met focus op preventie (jongerenwerkers) en aanpak overlast op straat (inzet door jeugdboa’s).
●
Intensiveren van de aanpak drugsoverlast in samenhang met ondermijning en jeugd en veiligheid.
●
Begeleiden van personen met verward gedrag met een persoonsgerichte aanpak in samenwerking met politie, veiligheid en zorg. Er is hierbij aandacht voor de kleine groep mensen met verward gedrag die veelvuldig in beeld komen.
●
Aanpakken van zware woonoverlast op grond van de Wet aanpak woonoverlast, door middel van het toepassen van bestuursdwang via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz).
●
Investeren in een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie, waarbij ingezet wordt op het uitwisselen van informatie, afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden van BOA’s en aandacht voor de persoonlijke veiligheid van BOA’s. Dit wordt gedaan door een gezamenlijk handhavingsarrangement op te stellen.
●
Opstellen van prostitutiebeleid en hieraan uitvoering geven.
●
Handhaven op heling door middel van het digitaal opkopingsregister (stop heling).
●
Voortzetten van het project preventie woninginbraken.
●
Vergroten van veiligheid in het centrum door inzet van cameratoezicht en druktemeters, met name vanwege de coronacrisis.