Begroting 2021

Het overzicht van baten en lasten

Het overzicht van baten en lasten

Zoeken binnen deze pagina.
Kies een van de sorteer opties.
Sorteren op
  • Meerjarig overzicht van baten en lasten

    bedragen x € 1.000

    Rekening

    2019

    Begroting

    2020

    Begroting

    2021

    2022

    2023

    2024

    Omschrijving

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Saldo

    Saldo

    Saldo

    Programma's

    1.  Wonen en leven

    62.088

    -32.851

    29.237

    63.756

    -28.628

    35.129

    60.360

    -31.691

    28.669

    27.902

    27.241

    27.167

    2.  Zorg

    90.311

    -6.174

    84.137

    100.158

    -5.881

    94.277

    92.917

    -6.111

    86.807

    86.396

    85.701

    84.805

    3.  Werken

    59.221

    -31.723

    27.499

    58.810

    -29.327

    29.483

    54.466

    -29.313

    25.153

    23.764

    23.136

    22.915

    4.  Bestuur

    18.905

    -2.001

    16.904

    17.640

    -1.097

    16.543

    18.419

    -1.441

    16.978

    17.068

    17.013

    16.755

          Overhead

    29.797

    -835

    28.961

    31.256

    -535

    30.721

    33.236

    -462

    32.774

    31.585

    31.384

    31.025

    5.  Financiën en grondexploitaties

    9.637

    -5.026

    4.612

    6.030

    -8.916

    -2.886

    5.220

    -2.528

    2.691

    7.162

    11.830

    15.614

          Algemene dekkingsmiddelen

    0

    -425

    -425

    -169

    -187.801

    -187.970

    -136

    -186.686

    -186.823

    -191.956

    -197.463

    -200.299

          Onvoorzien

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    100

    0

    100

    100

    100

    100

          Vennootschapsbelasting

    -146

    0

    -146

    0

    0

    0

    62

    0

    62

    0

    0

    0

    Reserves

    1.  Wonen en leven

    0

    -867

    -867

    2.800

    -3.471

    -671

    800

    -2.560

    -1.760

    -379

    796

    1.300

    2.  Zorg

    0

    -1.391

    -1.391

    0

    -107

    -107

    0

    -179

    -179

    0

    0

    0

    3.  Werken

    250

    -1.881

    -1.631

    0

    -913

    -913

    0

    -235

    -235

    -235

    0

    0

    4.  Bestuur

    38

    -50

    -12

    38

    -50

    -12

    38

    -50

    -12

    38

    38

    38

    5.  Financiën en grondexploitaties

    0

    -7.203

    -7.203

    2.700

    -11.341

    -8.641

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Resultaat na mutatie reserves

    270.069

    -268.978

    1.091

    283.019

    -278.067

    4.952

    265.482

    -261.256

    4.226

    1.445

    -224

    -581

  • Toelichting op de wijzigingen

    Begrotingsontwikkeling

    Bedragen x € 1.000

    Omschrijving

    Lasten
    2021

    Baten
    2021

    Saldo
    2021

    Saldo
    2022

    Saldo
    2023

    Saldo
    2024

    Oorspronkelijke begroting 2020 - 2023

    262.038

    -262.329

    -291

    693

    -387

    77

    Raadsbesluiten

    -4.310

    5.350

    1.039

    -401

    0

    0

    Kadernota 2020

    6.375

    -6.047

    328

    -312

    -859

    -2.900

    Saldo na kadernota

    264.103

    -263.027

    1.076

    -20

    -1.247

    -2.823

    Autonome ontwikkelingen

    -244

    3.773

    3.529

    2.189

    2.025

    3.185

    Actualisatie bestaand beleid

    1.623

    -2.002

    -379

    -724

    -1.003

    -944

    Wijziging Begroting 2021 - 2024

    1.379

    1.771

    3.150

    1.465

    1.022

    2.241

    Totaal begroting 2020-2023

    265.482

    -261.256

    4.226

    1.445

    -224

    -581

    Toelichting kadernota

    Bedragen x € 1.000

    Omschrijving

    Lasten
    2021

    Baten
    2021

    Saldo
    2021

    Saldo
    2022

    Saldo
    2023

    Saldo
    2024

    Algemene uitkering & Financiële techniek

    -714

    -5.250

    -5.964

    -6.532

    -6.376

    -6.903

    Intensivering van de stad

    320

    0

    320

    -490

    -1.110

    -2.310

    Leefbaarheid in de stad

    1.662

    -947

    715

    433

    400

    449

    Levendigheid in de stad

    -562

    0

    -562

    -368

    -368

    -368

    Onderhoud vastgoed

    527

    0

    527

    549

    570

    570

    Onderwijs

    -346

    0

    -346

    718

    672

    310

    Organisatie & dienstverlening

    -28

    0

    -28

    -78

    -153

    -203

    Sociaal Domein

    5.950

    0

    5.950

    5.740

    5.790

    5.840

    Verbonden partijen

    566

    150

    716

    716

    716

    716

    Woonlasten

    -1.000

    0

    -1.000

    -1.000

    -1.000

    -1.000

    Toelichting op begrotingswijzigingen

    Bedragen x € 1.000

    Omschrijving

    Lasten
    2021

    Baten
    2021

    Saldo
    2021

    Saldo
    2022

    Saldo
    2023

    Saldo
    2024

    Autonome ontwikkelingen

    01- WMO en Jeugd

    3.900

    0

    3.900

    3.000

    700

    700

    In lijn met de raadsinformatiebrief 2020-52 ‘Melding financiële afwijking 2020 Wmo en Jeugdzorg’ wordt het additionele nadeel van € 3,9 eveneens structureel verwerkt in de programmabegroting 2021. Tegenover dit nadeel wordt een stelpost opgenomen die structureel oploopt tot € 3,2 miljoen (in 2022 € 0,9 miljoen). Deze bestaat deels uit een extra verwachte bijdrage vanuit het rijk (€ 2 miljoen) en deels dienen de lasten verlaagd te worden (€ 1,2 miljoen). In de kadernota 2021 zal verder invulling worden gegeven aan deze taakstelling.

    02 - Meicirculaire 2020

    -3.799

    3.812

    13

    -1.011

    -77

    939

    Via de meicirculaire worden de gemeenten geïnformeerd over de ontwikkelingen van de algemene uitkering en de DU en IU uitkeringen. In lijn met de Raadsinformatiebrief 2020-41 worden de mutaties verwerkt in de begroting.

    03- Kapitaallasten

    -314

    -16

    -330

    -10

    1.093

    1.302

    Deze begrotingswijziging betreft de nieuwe ramingen van rente en kapitaallasten voor 2021 en verder. Door het realistisch faseren van projecten en de toename van het nieuwe projecten en daarmee grote investeringen stijgen de kapitaallasten.

    04 - Parkeerservice

    195

    0

    195

    195

    195

    195

    Parkeerservice voert werkzaamheden uit ten behoeve van de parkeergarages en de parkeerautomaten. Dit wordt veroorzaakt door een drietal factoren: Na aanbesteding is het tarief voor het ledigen van automaten verdubbeld; De indexatie van de lonen van parkeerhandhavers; Hilversum is niet langer voordeelgemeente in de verdeling van de bijdrage over alle deelnemende gemeenten. Hierdoor stijgt de bijdrage aan parkeerservice in 2021 met €195.000 tot € 1.320.000.

    05 - Treasury

    -31

    -20

    -51

    1

    38

    313

    De jaarlijkse ramingen van de rente kosten en rente opbrengsten wordt geactualiseerd bij de begrotingsopstelling.

    06 - Bouwleges

    0

    -296

    -296

    -22

    40

    -300

    Op basis van aanstaande projecten en te verwachten projecten in de toekomst worden de geraamde inkomsten voor bouwlege aangepast. Dit betreft onder andere de  projecten Spoorzone en Anna's hoeve.

    Actualisatie bestaand beleid

    07 - Vrijval stelpost nominale ontwikkeling

    -500

    0

    -500

    -500

    -500

    -500

    Als dekking voor de in de begroting opgenomen ontwikkelingen valt de daarvoor opgenomen stelpost nominale ontwikkeling vrij.

    08 - 1.1 Versoberingsmaatregelen toegang jeugd - uitwerking

    -125

    0

    -125

    50

    50

    50

    De zoekopdracht zoals opgenomen in de kadernota bij maatregelen toegang is uitgewerkt. De uitwerking heeft geleid tot de gepresenteerde mutaties.

    09 - 1.2 Versoberen van enkele huidige voorzieningen - uitwerking

    -40

    0

    -40

    -100

    0

    0

    De zoekopdracht zoals opgenomen in de kadernota bij  'Versoberen van enkele huidige voorzieningen' is uitgewerkt. De uitwerking heeft geleid tot de gepresenteerde mutaties.

    10 - 1.5 Handhaving en fraude meer in eigen hand - uitwerking

    100

    -50

    50

    25

    40

    25

    De zoekrichting handhaving verscherpen uit de kadernota is uitgewerkt. Uit de ervaringen met het door externe partners uitgevoerde handhavingsproject 'voorliggende voorzieningen’ hebben we eerder een incidentele besparing gerealiseerd. In den lande zijn op zowel Participatiewet, WMO en jeugdwet meerdere succesvolle handhavingsprojecten bekend. Doel is om over de periode 2021 – 2024 periodiek dergelijke handhavingsprojecten in te zetten waarmee de incidentele besparingen over deze periode structureel worden. Bedragen zijn gebaseerd op het eerder uitgevoerd handhavingsproject ‘voorliggende voorzieningen’ en verkregen over- en inzichten over andere, landelijke projecten. Wel is het voordeel minder groot dan bij de kadernota is aangenomen

    11 - 1.14 Minimabeleid - uitwerking Hilversumpas Light

    125

    0

    125

    50

    50

    50

    Bij de kadernota 2020 is als zoekopdracht het niet of in lightversie invoeren van de Hilversumpas opgenomen. Met deze wijziging worden de kosten voor de Lightversie opgenomen in de begroting 2021.

    12 - 1.17 Dienstverlening - uitwerking

    -50

    0

    -50

    -50

    -50

    -50

    Als onderdeel van de zoekrichtingen in de kadernota binnen organisatie & dienstverlening is er onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor het aanpassen van openingstijden van de loketten op het Sociaal Plein en het Stadskantoor. Na in kaart brengen van alle hiermee samenhangende kosten is gebleken dat het opgenomen bedrag aangepast kan worden.

    13 - 1.28 Analyse resultaat voorgaande jaren

    150

    0

    150

    150

    150

    150

    Als onderdeel van de zoekrichtingen uit de kadernota binnen leefbaarheid en levendigheid in de stad is geconstateerd dat deze minder voordeel opleveren dan was opgenomen. Om invulling te kunnen geven aan een aantal grote evenementen binnen het programma Economie zoals de Dutch Media Week wordt de besparing op deze zoekrichting deels teruggedraaid.

    14 - 1.59 Kosten auto's lager - uitwerking

    50

    0

    50

    50

    50

    50

    Als onderdeel van de zoekrichtingen in de kadernota binnen organisatie & dienstverlening is uitgezocht of het haalbaar is om een besparing te realiseren op het aantal auto's van de gemeente. Dit blijkt in combinatie met de doelstellingen een duurzame gemeente te realiseren niet haalbaar. De besparing wordt daarom teruggedraaid.

    15 - Verdeling subsidie indexatie

    -246

    0

    -246

    -246

    -246

    -246

    Bij de kadernota is er besloten budget beschikbaar te stellen voor de indexatie van subsidies. Hiervoor was een stelpost van € 500.000 opgenomen. Bij het uitwerken van de verdeling is besloten een indexatie van 2% toe te kennen aan de budgetten voor subsidies. Daarvoor is een bedrag nodig van € 254.000. Het resterende bedrag valt hiermee vrij.

    16 - WSW correctie voorgaande AU

    203

    0

    203

    -33

    -196

    -284

    Bij de meerjarige verwerking van de algemene uitkering zijn in het verleden per abuis meerjarige verschillen ontstaan. Met deze correctie komen de budgetten weer overeen met de circulaires van de algemene uitkering ten aanzien van de regelingen Wajong, Begeleiding en WSW.

    17 - Specifieke Uitkering Sport (SPUK)

    0

    -28

    -28

    -101

    -108

    0

    Op basis van de verwachte investeringen en exploitatie begroting 2021 ev. voor de sportaccommodaties, is de verwachte teruggaaf SPUK berekend.

    18 - Aanpassingen MOP 2020 - 2029

    225

    -218

    7

    12

    -142

    -161

    In de kadernota zijn de eerste cijfers opgenomen naar aanleiding van de uitwerking van de Meerjarige Onderhoudsplanning (MOP) 2020 - 2029. Bij het definitief uitwerken van de MOP zijn deze verder aangescherpt.

    19 - Buurten Uitvoeringsnotitie 3.0

    50

    0

    50

    50

    50

    50

    Voor de uitvoering van de uitvoeringsnotitie Buurten 3.0 zijn plannen opgenomen voor het digitaal platform. De structurele proces- en beheerskosten voor dit digitaal platform ter hoogte van € 50.000 waren nog niet verwerkt in de begroting. In de kadernota was een zoekrichting opgenomen voor de buurtbudgetten ter hoogte van € 100.000 dit is hierdoor niet geheel haalbaar, effectief levert de zoekrichting € 50.000 op.

    20 - Ecologie en landschap

    90

    -90

    0

    0

    0

    0

    Om op het beleidsterrein ecologie en landschap de noodzakelijke werkzaamheden op het gebied van biodiversiteit, natuurinclusief bouwen, hittestress en water te kunnen verrichten, wordt in 2021 incidenteel 1 extra fte ingezet. Deze kosten worden gedekt uit de reserve Stedelijke ontwikkeling.

    21 - Reserve beeldende kunst

    16

    -16

    0

    0

    0

    0

    Voor het project Straatpoëzie worden in 2021 drie gedichten op gevels gerealiseerd en één gedicht op straat. Zowel het budget als de onttrekking uit de reserve wordt hiervoor verhoogd. Als gevolg hiervan is er geen onttrekking uit de reserve meer vanaf 2024.

    Overige verschillen

    1.380

    -1.307

    73

    -45

    -115

    -42

    Totaal Begroting 2021 - 2024

    1.379

    1.771

    3.150

    1.465

    1.022

    2.241

  • Uitgangspunten

    In dit hoofdstuk zijn de uitgangspunten waarlangs de begroting 2021-2024 is uitgewerkt weergegeven.
    We streven een begroting na die aan de volgende uitgangspunten voldoet:

    1. Concreet
    2. Financieel gezond (positief begrotingssaldo)
    3. Uitvoerbaar
    4. Leesbaar voor burgers
    5. Passend binnen wettelijke kaders

    Omschrijving

    Uitgangspunt

    Lonen en pensioenpremie

    1,9% voor 2021 ev. (t.o.v. begroting 2020)

    Prijsindexering (materiele budgetten) en subsidies)

    0% (t.o.v. begroting 2020)

    Subsidie indexatie

    2% (t.o.v. begroting 2020)

    Afvalstoffenheffing

    6,5%

    Rioolheffing

    0,46%

    Marktgelden

    Woensdag: 0%
    Zaterdag: 0%

    Overige lokale leges, rechten en heffingen

    1,5% (of conform het wettelijk vastgestelde tarief)

    Rekenrentes

    Investeringen
    Grondexploitaties
    Voorziening grondexploitaties

    1,40%
    1,50%
    2,00%

    Algemene uitkering

    Meicirculaire 2020

    (Financiële) regels

    BBV, Financiële verordening gemeente Hilversum 2018, Coalitieakkoord 2018-2022

    Ontwikkelingen

    Begroting 2020
    ( 1 januari)

    Begroting 2021
    ( 1 januari)

    Aantal inwoners*

    90.226

    91.022

      Waarvan 0 t/m 19 jaar

    20.447

    19.934

      Waarvan 20 t/m 64 jaar

    52.664

    53.703

      Waarvan 65 jaar en ouder

    17.115

    17.385

    Aantal uitkeringsgerechtigden

    2.200

    1.990

    (WWB -incl. WIJ-, BBZ, IOAW, IOAZ, Adreslozen)

    Aantal woonruimten

    42.262

    42.676

    *per 1 juli 2020

    Lonen
    De huidige cao loopt tot 1 januari 2021. Er is nog geen indicatie over de wijzigingen in de cao per 2021. Om komende aanpassingen te dekken is er in deze begroting een stelpost opgenomen van € 1 miljoen, dit staat gelijk aan een stijging van 1,9%.

    Prijsindexering
    Het Centraal Planbureau berekent doorlopend het Nationaal Consumentenprijsindex (CPI). Met deze indexering wordt een schatting gemaakt van de verwachte prijsstijging van producten en diensten. Het CPI voor 2021 is geraamd op 1,5%. De budgetten zijn niet verhoogd met dit percentage. Uiteraard heeft de organisatie wel getoetst of de budgetten toereikend zijn voor de geplande activiteiten, en zijn ze bijgesteld als dat onontkoombaar was. De noodzaak van een automatische prijsbijstelling vervalt hiermee.

    Subsidie indexatie
    Bij de behandeling van de begroting 2020 is met de motie M19/136 Subsidie-indexatie aan het college de vraag gesteld om het huidige subsidie-indexatiebeleid te heroverwegen en hierover in gesprek te gaan met de gemeenteraad. Bij de kadernota hiervoor er een stelpost van € 500.000 opgenomen. Bij deze begroting wordt een subsidie indexatie van 2% voorgesteld. Daarmee is niet het volledige bedrag van de stelpost nodig en het meerdere valt vrij ten gunste van de algemene middelen.

    Afvalstoffenheffing, rioolheffing en marktgelden
    Uitgangspunt voor de afvalstoffen- en rioolheffing en marktgelden is, het kostendekkender maken van het tarief. De afvalstoffenheffing en rioolheffing worden voor 99% kostendekkend. De afvalstoffenheffing stijgt met 6,5% en de rioolheffing met 0,46%. Voor de marktgelden komt de kostendekking op 85%. Het tarief stijgt in 2021 niet.

    Overige lokale leges, rechten en heffingen
    Conform bestendig beleid stijgen de overige lokale leges, rechten en heffingen met het inflatiepercentage van 1,5% of conform het wettelijk vastgestelde tarief (bijvoorbeeld: rijbewijs, paspoort). In overeenstemming met de financiële verordening worden de tarieven jaarlijks door de raad vastgesteld (art 13).

    Kostentoerekening
    Ten behoeve van het bepalen van de kostendekkendheid van leges, rechten en heffingen wordt van de betreffende producten de kostprijs berekend. Volgens de nieuwe financiële verordening worden hierbij betrokken: (1) overheadkosten; (2) rente van ingezet vreemd vermogen; (3) bijdragen en onttrekkingen aan voorzieningen; (4) afschrijvingskosten van in gebruik zijnde activa.

    Investeringen
    De kapitaallasten van voorgenomen investeringen zijn opgenomen in het investeringsprogramma 2021-2024. De rentelasten zijn berekend tegen een renteomslag van 1,4%.
    De in de begroting opgenomen investeringen worden bij het vaststellen van de begroting door de raad automatisch geautoriseerd, tenzij de raad aangeeft dat hij voor bepaalde investeringen een apart raadsvoorstel wil (art 5 lid 3 Financiële verordening 2018).

    Grondexploitaties
    De rente die conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording toegerekend wordt aan grondexploitaties is het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille van de gemeente, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen. Voor 2021 is dit rentepercentage 1,5%.
    Toekomstige verliezen op negatieve grondexploitaties zijn gedekt middels de voorziening negatieve grondexploitaties. Er wordt gewerkt met een rentetoerekening van 2,0%, conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording.

    Algemene uitkering
    Bij de beoordeling of er sprake is van een materieel sluitende (meerjaren)begroting wordt, voor wat betreft de algemene uitkering uit het gemeentefonds, uitgegaan van de meicirculaire 2020 en de daarin opgenomen uitkeringsfactoren en de laatste fase van de herijking van het gemeentefonds.

    (Financiële) regels
    Bij het opstellen van de begroting wordt uitgegaan van de financiële verordening gemeente Hilversum 2018 (vastgesteld 12 juli 2017), het BBV en het coalitieakkoord 2018-2022.

  • Overzicht van incidentele baten en lasten

     bedragen x € 1.000

    Begroting 2021

    Nr

    Omschrijving

    lasten

    baten

    saldo

    2022

    2023

    2024

    Totaal structurele lasten en baten begroting 2021

    259.285

    -256.857

    2.428

    -201

    -1.821

    -1.881

    1. Vooruitlopend op de omgevingswet moet er een nieuw bestemmingsplan (1221) gemaakt worden conform de nieuwe eisen van de omgevingswet. Na aanbesteding is gebleken dat er een tekort is van € 100.000 om dit bestemmingsplan op te stellen voor dit gebied.
    2. De opgenomen middelen worden ingezet voor het ontwikkelen van de woonvisie en het verder vormgeven van prestatie afspraken met woon coöperaties
    3. Dit betreft incidentele lasten voor de aanschaf van wagens en materialen.
    4. Onderdeel van de HOV overeenkomst met de provincie van januari 2014 is de uitvoering van deelproject 9 door Hilversum in opdracht van de provincie Noord Holland. Na afronding van de werkzaamheden worden de kosten verrekend met de ontvangen voorschotten. Zie ook de raadsinformatiebrief 2018-48.
    5. In de kadernota  2020 is opgenomen dat er in 2021 een eenmalige investering wordt gedaan van €  35.000 voor de aanleg van vaste beplanting. Hierdoor wordt er vanaf 2021 € 53.000 structureel bezuinigd op het onderhoud van de raadhuistuin, hetgeen ook als zodanig in de begroting 2021 is verwerkt.
    6. Groenbeleidsplan. De basis van beleid met betrekking tot natuur - inclusief bouwen vormen natuuronderzoeken per wijk (veelal gedaan in het kader van bestemmingsplannen). Deze zijn echter niet meer actueel of voldoen niet aan de (Rijks-) regelgeving, Teneinde alle benodigde natuuronderzoeken te actualiseren is het begrote bedrag voor 2021 eenmalig opgehoogd.
    7. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de kastanjebomen was aangetast door de kastanjebloedingsziekte. Deze ziekte is niet te bestrijden en de voortgang van de ziekte is grillig. Om te voorkomen dat er kaalslag ontstaat (zonder vervanging), is er incidenteel extra budget beschikbaar gesteld.
    8. In programma duurzaamheid is het onderdeel energietransitie een college prioriteit. De opgenomen middelen zijn bedoeld om hieraan uitvoering te geven.
    9. Voor de sanering van railverkeerslawaai ontvangen wij middelen van het Rijk. Het betreft hier het plaatsen van minischermen.
    10. Er zijn extra budgetten opgenomen voor de burgemeestersgalerij en het creëren van plekken voor poëzie in de openbare ruimte. Dit wordt jaarlijks gedekt door een onttrekking aan de reserve beeldende kunst.
    11. De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn nog niet volledig kostendekkend. Het ontstane nadeel wordt in de begroting en meerjarenraming gedekt door een onttrekking uit de reserve afvalstoffenheffing.
    12. Met de Nederlandse Spoorwegen is in 2020 een overeenkomst gesloten om in 2021 in het weekend een nachttrein op het traject Utrecht-Hilversum-Amsterdam te laten rijden. Deze kosten worden in 2021 gedekt uit de reserve mobiliteitsfonds
    13. Stedelijke ontwikkeling. Voor de voorbereiding van de ontwikkeling van de Spoorzone (gebiedsagenda 1221) is zowel in 2021 als in 2022 een budget van € 100.000 beschikbaar. Daarnaast zijn er in 2021 voorbereidingskredieten opgenomen voor het Stationsgebied en de kleine spoorbomen. De invoeringskosten van de Omgevingswet lopen nog door in 2021 en 2022. Tot slot zijn er budgetten uitgetrokken voor extra capaciteit ten behoeve van het projectenportfolio voor de 2021.
    14. Aan de reserve stedelijke ontwikkeling worden in de komende jaren toevoegingen gedaan uit algemene middelen, maar ook met incidentele opbrengsten uit vastgoed verkopen. De intentie is om de toevoegingen uit de algemene middelen structureel te verwerken. Echter vanuit het oogpunt van de wetgever worden deze toevoegingen incidenteel aangemerkt.
    15. Ten behoeve van extra formatie ecologie en landschap is voor 2021 en 2022 ook extra budget opgenomen. De dekking van een groot deel van de hierboven genoemde zaken vindt plaats door een onttrekking aan de reserve stedelijke vernieuwing.
    16. Voor onderwijshuisvesting is een Integraal Huisvestingplan (IHP) voor de komende 16 jaar opgesteld en door de Raad vastgesteld in mei 2020. In 2021 valt het restant van de reserve Onderwijs-gebouwen vrij. Voor 2022 en 2023 zijn incidentele lasten opgenomen voor tijdelijke huisvesting en afwaardering van schoolgebouwen die worden gesloopt voor nieuwbouw. Voor 2021 en 2022 wordt er € 280.000 extra uitgetrokken voor huurvergoedingen tot er nieuwbouw is gepleegd.
    17. Onder andere bij WMO-rolstoelen, WMO-vervoersvoorzieningen en Jeugdhulp zijn in de Programmabegroting 2021 structurele besparingen opgenomen. Van enkele besparingen verwachten we dat deze vanaf 2022 oplopen. Derhalve is er dan voor 2021 nog incidenteel een hoger budget beschikbaar.
    18. Voor de transformatie-agenda’s en intensiveringen in het sociaal domein (schuldhulpverlening, minimabeleid, WMO/welzijn en uitstroom/aan het werk) zijn in de jaren 2021 en 2022 extra middelen in de begroting opgenomen. Over de specifieke plannen zijn nota’s aan de raad voorgelegd.
    19. Gemeentelijk minimabeleid/SHV. Budget is in 2021 nog incidenteel hoger, daarna loopt de meerjarige taakstellende bezuiniging op.
    20. Voor de periode 2021 en 2022 zal als pilot een diversiteitsraad worden ingesteld. Na afloop van deze periode volgt een evaluatie.
    21. Voor de voorbereiding en de ontwikkeling van het smart city platform zijn in 2021 extra middelen beschikbaar gesteld.
    22. In het coalitieakkoord 2018-2022 is prioriteit gegeven aan het verder uitwerken van Smart City. Het budget in 2021 betreft de laatste fase van de aanloopkosten van het dataplatform.
    23. Bijstandslasten. Dit betreft geen incidentele budgetten, maar meerjarige verschillende budgetten gebaseerd op verwachte mutaties van het macrobudget BUIG
    24. Bewindvoering. Dit is geen incidenteel budget, maar een meerjarige taakstellende bezuiniging die oploopt na 2021.
    25. Hilversumpas. 2021 € 75.000 incidenteel budget voor E-diensten inzake Hpas en minimabeleid.
    26. De Raad heeft op 26 juni 2019 het uitvoeringsplan ‘Focus op werk’ vastgesteld. Er wordt naar gestreefd om 25% meer mensen aan het werk te krijgen. Vanaf 2019 helpen we jaarlijks 267 mensen aan werk. Dat zijn er 53 per jaar meer dan daarvoor. De daartoe benodigde extra middelen worden uit de hiervoor bestemde reserve gedekt.
    27. Om burgers te stimuleren te gaan stemmen zijn middelen beschikbaar voor de promotie van de verkiezingen. Hiervoor worden o.a. debatavonden georganiseerd.
    28. Bij het aantreden van een nieuwe raad worden gsm’s en iPads of laptops beschikbaar gesteld aan de raads- en commissieleden.
    29. Om de incidentele lasten uit de reorganisatie ‘Transitie personeel’ te dekken, zijn middelen in de reserve transitie personeel gestort. De laatste middelen zullen in 2021 gebruikt worden.
    30. De fiscale winst m.b.t. de grondexploitaties Anna's Hoeve en Egelshoek is geraamd op € 347.000. De af te dragen VPB bedraagt hiervoor voor 2021 afgerond € 62.000.
    31. In de begroting is rekening gehouden met verkoopopbrengsten van niet strategisch bezit Vanuit het afstoten van niet-strategisch vastgoed wordt er voor 2021 (net als 2020) rekening gehouden met een incidentele verkoop opbrengst van € 250.000.
    32. De resultaten uit de grondexploitaties zijn opgenomen conform de actualisatie grondexploitaties 2020 (raad 6 mei 2020).
Deze pagina is gebouwd op 11/12/2020 10:02:52 met de export van 11/12/2020 09:47:04